Nuffnang

Advertlets

Monday, December 16, 2013

Jom Pecah Panggung Cinderella




Tahun 2013

Bahasa Melayu

Negara Malaysia



Barisan Pelakon: Fizo Omar (Salman), Nelydia Senrose (Nurul), Kamal Adli (Ray), Fauziah Nawi (Mak Jah), Datuk Jalaludin Hassan (Datuk Mokhtar), Azizah Mahzan (Ainon), Azlan Komeng (Zamil), Erin Malek (Farah), Dayangku Faratiwan (Sheila), Sahrol Nizam (doktor)

Poster Filem

Sinopsis:

Nurul seorang gadis kampung berusia 22 tahun tinggal bersama ibu tirinya, Ainon serta adik tirinya, Farah dan abang tirinya, Zamil. Di kampung, keluarga tiri Nurul melayan Nurul seperti orang gaji. Tiada langsung rasa belas kasihan. 

Mereka terpaksa membenarkan Nurul tinggal di situ kerana terpaksa dan juga kerana menunjukkan kepada orang-orang kampung kemuliaan hati mereka membela seorang gadis yatim piatu. 

Pada masa yang sama, Zamil pula teruja dengan keayuan adik tirinya dan menunggu masa yang sesuai saja untuk mencabul Nurul.

Salman berusia lewat 20-an adalah anak kepada Datuk Mohktar, seorang tokoh korporat terkemuka. Datuk Mokhtar mempunyai syarikat pembinaan yang mendapat kontrak kerajaan. Salman anak tunggal Datuk Mokhtar yang akan mewarisi syarikat berkenaan. 

Salman yang belajar di luar negara dalam bidang perniagaan baru pulang ke Malaysia bagi proses mengambil alih syarikat bapanya kerana Datuk Mokhtar terpaksa bersara awal akibat serangan strok.

Datuk Mohktar dan Salman tinggal bersama-sama Mak Jah, orang gaji mereka. Datuk Mokhtar yang membesarkan Salman selepas kematian ibu Salman sewaktu Salman masih kecil.



Rakan Baik Salman dan Ray

Salman juga mempunyai seorang rakan baik, Ray. Mereka mempunyai hobi yang sama iaitu suka berfoya-foya dengan perempuan dahi licin dan ‘ramping’. Suatu malam, Zamil mencabul Nurul. Zamil meluahkan rasa hatinya tetapi ditolak oleh Nurul menyebabkan Zamil bertindak ganas dan cuba merogol adik tirinya itu. 

Nurul berjaya lepas dan lari ke luar daripada rumah untuk menyembunyikan diri sehingga ke bilik penginapan Salman. Mereka berdua diserbu oleh ketua kampung, tok imam dan beberapa orang kampung. 

Salman dan Nurul diberi dua pilihan sama ada di bawa ke balai polis dan didakwa di mahkamah syariah atau berkahwin dan tidak kembali lagi ke kampung berkenaan. Bagi menjaga namanya, Salman bersetuju dengan pilihan kedua


Pengarah  Filem Ahmad Idham


Jom Pecah Pangggung Support Filem Tempatan

No comments:

Post a Comment